Gebroken en gesloopt - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Carlotta Smalen - WaarBenJij.nu Gebroken en gesloopt - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Carlotta Smalen - WaarBenJij.nu

Gebroken en gesloopt

Door: Carlotta Smalen (the one and only)

Blijf op de hoogte en volg Carlotta

11 Juli 2014 | Spanje, Madrid

Ik zal maar met de deur in huis vallen: het leven als au pair valt me zwaar. Ik denk dat het - en dat heb ik zelf ook gedaan - enorm onderschat wordt. Bij mij is dat niet zozeer op gebied van werk, al heb ik meiden gesproken die enorm worden uitgebuit. Nee, het is vooral het nieuwe leven. Een week voorbij. Maar het lijken er wel tien.

Ik zat gisteren al in een dipje, maar sinds ik gisterenavond werd geïntimideerd in de metro op weg naar huis voel ik mezelf echt instorten. Ik hoop maar dat het tijdelijk is, want dit gevoel verlamt me.
En niet alleen het nare voorval in de nacht, ook de nieuwe taal, nieuwe mensen en nieuwe dagschema lijkt me soms echt uit te putten. Het is moeilijk om eraan te wennen. Soms denk ik dat het me lukt, en dan gaat het toch weer fout. De ene dag spreek ik vloeiend Spaans, de dag erna geen woord.
Ik eet niet veel in Spanje. Elisa denkt zelfs dat ik mezelf uithonger. Ze zei dat ik veel dikker moet worden, 5 kilo. In werkelijkheid zijn hun porties zo enorm dat iedere buitenlander hier aan anorexia lijdt...
Ze zijn hier bezig met eten, de hele dag. Emilio: "Als de Spanjaarden eten, praten ze over ander eten." Waarschijnlijk bedenken ze dan al wat ze over 3 dagen uit de supermarkt gaan halen.

Het oppassen zelf is niet vermoeiend, aangezien ik alleen maar hoef op te letten hoe Ale tv kijkt. Wat wel vermoeiend is, zijn de pogingen tot andere activiteiten. Helaas vaak tevergeefs. Het quartetto valt nog wel steeds in de smaak, maar het zwembad is leeg zonder mij.
Ale houdt niet van buiten zijn. Omdat we dus meestal binnen zitten, neem ik na het werk een zonnetje in Madrid. Vaak met andere au pairs. Zo was ik woensdag met Kasia, Kasia en Ewa (Polski) in Palacio Real, waar ik in het Pools tot 10 leerde tellen. Kasia 2 heeft het gefilmd en ik scheen een Pools talenwonder te zijn ;)

Gisteren is een dag waar ik liever niet aan terug denk, maar laat ik het over een leuk uitje hebben: de kabelbaan. Samen met een groep van 10 meiden zijn we naar de kabelbaan geweest, die over Madrid zweeft. We zagen vooral bos en hardlopers, maar het was wel gezellig. Daarna hebben we gegeten in een goedkope tent en was ik zielsblij dat ik groenten kon bestellen, want daar is hier een enorm tekort aan. Helaas kreeg de avond ook een staartje, waar ik het al over heb gehad. Soms probeer ik in mezelf de situatie over te denken.

Wat als... wat als ik nooit per ongeluk op Ventura Rodriguez was uitgestapt? Wat als ik toch was gaan lopen, zoals Maike had voorgesteld? Wat als de trein niet zolang op Batán had stilgestaan? Wat als ik door al deze gebeurtenissen de metro niet had gemist?
Zoals ik het nu zeg, klinkt het allemaal erg fatalistisch. Ik heb geen pijn en leef nog. Maar de schrik zit nog steeds aan mij vast.
Toch heeft de nacht ook voor iets goeds gezorgd: als ik niet huilend was thuis gekomen, was ik ook nooit zo goed opgevangen door mijn gezin. Had ik al die knuffels gemist. En was mijn vertrouwen misschien niet zo gegroeid als nu.

Ik besluit het hierbij te laten. Omdat ik enorm uitgeput ben, ga ik snel naar bed. Ik hoop dat ik de nare dagen snel me kan laten.

Morgen een blij verhaal. Dat beloof ik!

  • 11 Juli 2014 - 22:22

    Mama:

    Lieve Lot,

    Zo'n nare ervaring dan toch weer positief afsluiten in je verhaal. Daarin zit de kracht!
    Zoals ik eerder appte: toen je geld werd gestolen lieten ze je id kaart zitten.. je bent geïntimideerd maar je hebt je identiteit nog. Gelukkig loopt alles goed af, heb je even tijd nodig om ervaringen te verwerken maar je hebt nog steeds vertrouwen!Wie doet je dat na!?
    Morgen weer een gezellige afspraak met de andere au pairs. Leuk om naar uit te kijken.
    En inderdaad: het wordt weer tijd voor een blij verhaal!

    Voor nu welterusten lieveling.

    xxx Mami

  • 12 Juli 2014 - 21:06

    Carlotta Smalen:

    Aaaah lieve Noor, je bericht maakt me hee, heeeeeeel blij!!! Echt zulke lieve woorden. En totaal niet awkward maar net wat ik nodig had.
    Het heeft mij in ieder geval enorm geholpen van vandaag toch een leuke dag te maken in Madrid! Jammer dat jij er niet hebt, konden we samen lol hebben :)
    Ik spreek je snel en zie je naturlich voor je naar Japan gaat.

    Ps de hamsters zijn cuuuuuuute. Waar koop je ze?

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlotta

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 28373

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 30 Augustus 2020

Lotty Malone

03 September 2017 - 02 September 2018

Made in China

06 April 2016 - 22 Juni 2016

Made in Taiwan

30 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

02 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

La vida española

Landen bezocht: