Mi primer día - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Carlotta Smalen - WaarBenJij.nu Mi primer día - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Carlotta Smalen - WaarBenJij.nu

Mi primer día

Door: Carlotta Smalen (the one and only)

Blijf op de hoogte en volg Carlotta

03 Juli 2014 | Spanje, Madrid

De eerste dag. Tja, wat zal ik zeggen.... Vermoeiend. Vreemd. Verrassend.
Uch, er is geen goed woord voor. Het zijn zoveel woorden in een.
Eigenlijk had ik meteen moeten gaan slapen, maar zolang de benedenburen vrolijk op de pianotoetsen slaan doe ik toch geen oog dicht. En ik vind t zo leuk om de buitenwereld over mijn aventura española te vertellen....

De eerste dag, die voelde als de eerste week. Zoveel gedaan vandaag dat ik nog amper kan denken. Ondanks dat ik alleen op reis ging, ben ik nog geen moment echt alleen geweest. Zelfs niet in het vliegtuig, want toen kreeg ik gezelschap van een of ander dood insect dat opgesloten zat tussen de glazen raampjes en zielig voor zich uitstaarde. Wat het voor beest was en hoe het in godsnaam tussen dat glas is gekomen weet ik nog steeds niet. Maar 't leek op een cavia. En dan in de vorm van een insect.

Vanochtend kreeg ik mijn eerste cultuurshock. Toen ik Ale vroeg wat ze wilde eten vroeg ze om cookies. Aangezien niemand anders daar raar van opkeek gaf ik haar die drie chocoladekoekjes maar, die ze doodleuk in haar melk doopte. Hoe dat gezond kan zijn weet ik niet, maar ik bemoeide me er maar niet mee.
De hele ochtend voelde ik me zelf een beetje een klein kind. Ik moest steeds vragen hoe dingen werkten, zoals de douche of de vaatwas-machine etc. Daarna voelde ik me een beetje nutteloos, omdat het regende en Ale Spaanse tv keek. Terwijl ik me vroeg aankleedde bleven zij de hele tijd in pyjama. Ale heeft die de hele dag niet meer uitgedaan.
Ondanks dat ik Engels met Ale moet praten, doen we toch veel in het Spaans. Zoals Spaanse tv kijken. En ze leren me woordjes die ik een seconde later alweer vergeten ben.

Ik was blij toen ik mezelf nuttig kon maken door lunch te koken. Helaas ging ik al over me nek toen ik zag wat dat was: vis. Vis die echt naar vis rook. Ik werd er zo ziek van dat ik maar loog dat ik genoeg had aan de groentepuree (wat uiteindelijk nog waar bleek te zijn ook). Toch moest ik aan het koken van de vis geloven, al heb ik het sterke gevoel dat dat jammerlijk is mislukt. De vis viel onmiddellijk uit elkaar, dus moest ik de meisjes een soort scrumbled fish geven. Marta vond 't lekker, ik geloof dat Ale nooit zo lang over een maaltijd heeft gedaan.

Gelukkig ging ik rond 4 uur naar Madrid met Marta en haar vriendin Laura, een heel leuke en humoristische meid. Ik kreeg meteen twee zoenen van haar, blijkbaar heel normaal hier. Spanjaarden zijn heel warme mensen. Veel communicatiever dan die botte Hollanders...
Er werden me heel veel Spaanse vragen gesteld. Ik kon 't niet bijhouden, hoe graag ik ook wilde. Ik wist de makkelijkste woorden niet meer en twijfelde overal aan. Daarnaast is Spaans niet echt beginnersvriendelijk, gezien de hoge snelheid waarmee ze hun woorden eruit gooien.

Madrid is mooi. Het heeft geen speciale attracties, maar je komt er voor de sfeer. Een heel goede, kan ik je vertellen! Het is een compacte stad en daardoor heb ik veel gezien, zoala Plaza Mayor en Puerta del Sol. Maar ook een tapasmarkt en Palacio Real. En om het af te sluiten aten we echte patatas bravas, in de beste patatastent van Madrid.

Om 8 uur had ik afgesproken met Sophie, een andere Nederlandse au pair, om samen naar een bijeenkomst van au pairs te gaan. En dat was het leukste van de hele dag!!! Ik had verwacht dat t ongemakkelijk zou zijn, maar dat was het totaal niet. Iedereen was heel aardig en gezellig. Er waren Engelse, Nederlandse, Estlandse, Hongaarse en Amerikaanse meiden. En een jongen. Allemaal au pairs. Allemaal zitten we in hetzelfde schuitje. Het schepte een mooie band.

Na een koude tortilla en leuke gesprekken (ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik Nederlands kon praten!!!!) nam ik de metro en tram terug naar huis, waar ik werd aangezien voor een Spaanse en Italiaanse. Nederlands lijk ik blijkbaar niet. Na een leuk gesprek met een Spaanse jongen stapte ik uit in Boadilla del Monte. Ineens was het donker en koud. Wonder boven wonder vond ik het huis meteen.

Goed, het was me het dagje wel. Er wordt nog steeds piano gespeeld, buiten spelen kinderen, maar ik ga slapen.

Buenas noches.

  • 04 Juli 2014 - 11:39

    Mama:

    Wat een prachtig verslag van je eerste Spaanse dagje. Ben benieuwd wat de kinderen vandaag van je krijgen voorgeschoteld. Kon je de sleutels nog uit elkaar houden om binnen te komen?
    Dat Spaans komt wel. Over een week praten we er nog eens over! (Als je dan nog Nederlands spreekt)
    Fijne dag lieverd. Tiamo Mams

  • 04 Juli 2014 - 12:34

    Noortje:

    Volgens je profiel ben je nu in Colombia XD
    Fijn dat je het naar je zin hebt!!! Ik wens je veel sterkte met die vis...
    xxx Noor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlotta

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 28324

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 30 Augustus 2020

Lotty Malone

03 September 2017 - 02 September 2018

Made in China

06 April 2016 - 22 Juni 2016

Made in Taiwan

30 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

02 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

La vida española

Landen bezocht: